W miarę rozwoju firmy zaczynają pojawiać się coraz to
nowsze modele które zapełniają rynkowe nisze. Dobrym tego przykładem jest
właśnie Barth B03, który powstał jako szybkie i zwrotne auto sportowe, jednak
znacznie tańsze od Bartha B05. Z drugiej strony mimo iż cenowo zbliżony do
najmniejszego Bartha B02, to znacznie silniej akcentuje własności sportowe.
Małe nadwozie zamiast praktyczności oferuje zwrotność i sportową sylwetkę. Do
tego ekstremalnie uproszczona technologia oraz bardzo niska cena tworzą
kombinację idealną dla młodych gniewnych, zaczynających swoją przygodę z
poważną motoryzacją.
Jako, że auto miało być możliwie jak najtańsze, do napędu
użyto silnika czterocylindrowego z rodziny I41725. Jednak został on tak dostrojony,
aby uzyskać jak najwyższą prędkość obrotową. Z tego też powodu zastosowano
mniejszy skok tłoka i co za tym idzie zmniejszono pojemność do 2390mm, oraz
zastosowano kute tłoki i korbowody wraz z bardzo ostrym wałkiem rozrządu.
Początkowo miał być znacznie ostrzejszy aby zapewnić jak najwięcej mocy w
górnym zakresie obrotów, jednak spalanie okazało się zbyt duże jak na tak mały
samochód, dlatego zdecydowano się na łagodniejszy wałek oraz większy,
czterogardzielowy gaźnik. Z tego powodu zamiast planowanych 126 KM silnik
rozwija 122KM, natomiast spalanie spadło z 14,7 litra na 13,4.
Tak jak wspomniano nadwozie, mimo iż podobnej wielkości, mocno
różni się od B02. Zamiast klasycznej trójbryłowej linii jest skrzyżowaniem
coupe z hatchbackiem i nawet wiele lat po premierze, może uchodzić za nowoczesne.
Zbudowane jest z włókna szklanego osadzonego na galwanizowanej stali, dzięki
czemu samochód z silnikiem 2.5 waży zaledwie 857kg. Układ napędowy to klasyczne
rozwiązanie z silnikiem umieszczonym wzdłuż osi pojazdu i napędem na tylne
koła, z przodu znajdują się kolumny MacPhersona z tyłu wahacze skośne. Do tego
pięciobiegowa skrzynia z otwartym dyferencjałem, sportowe opony, komplet
hamulców tarczowych, oraz wyposażenie ograniczone do absolutnego minimum.
Efekt? Cena jak za najpodlejszy kompakt, osiągi lepsze niż w niejednym aucie
klasy premium.
W rok po premierze Bartha B02 pojawiła się wersja
R&T. Posiadała identyczny silnik, ale wzbogacony o turbosprężarkę i z
oryginalnym ostrzejszym wałkiem rozrządu. Te modyfikacje dały moc 202KM.
Oczywiście pracujący na bogatszej mieszance silnik spalał znacznie więcej
paliwa (20l/100km), ale osiągi predysponowały go do ligi aut sportowych. Oprócz
turbo, dodano także blokadę LSD, miększe opony, wentylowane hamulce z przodu,
oraz sportowe zawieszenie. Poprawiono również ustawienia spojlerów, tak aby
zamiast siły podnoszącej, auto wytwarzało niewielki docisk. Wersja R&T z
tymi zmianami kosztowała około 10% więcej od wersji podstawowej.
B03 2.4 B03 R&T
122KM 202KM
162Nm 250Nm
0-100km/h
– 8,6s 0-100km/h
– 7s
V max –
197km/h V max – 218km/h
13,4l/100km 20,4l/100km
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz