1968
Pierwszy model Bartha bazował na polskiej licencji na Fiata
125. Po wprowadzeniu drobnych zmian w projekcie (opony, przepływ powietrza,
nastawy zawieszenia), oraz rozwierceniu silnika, zaprezentowano Bartha 125:
![]() |
Barth 125 |
![]() |
Barth 125 |
![]() |
Barth 125 |
Po polskim Fiacie Barth odziedziczył prymitywne silniki 1.3-60KM
i 1.5-70KM. Nie mogły one się równać z oryginalnymi włoskimi silnikami DOHC 1.6-90KM
i 1.6-100KM. Aby osiągi Bartha mogły konkurować z ówczesną europejską czołówką.
Fiatowski silnik 1481 został rozwiercony do pojemności 1798, zastosowano
minimalnie ostrzejszy wałek rozrządu, podniesiono kompresję, pojedynczy gaźnik
zastąpiono podwójnym, a standardowy filtr powietrza filtrem sportowym. Układ
wydechowy poszerzono na potrzeby większego silnika i zastosowano dwa tłumiki o
przeciwnym przepływie zamiast przegrodowych. Do tego doszedł szereg mniejszych
poprawek, jak szybsze wyprzedzenie zapłonu, zmniejszenie obrotów maksymalnych i
nowa pokrywa zaworów. Znalazło się także miejsce na zubożenie mieszanki
paliwowej co pozwoliło zachować spalanie na przyzwoitym poziomie.
A tak wygląda porównanie osiągów Włoskiego Fiata, Polskiego
Fiata i Bartha 125:
Fiat 125
1.6 DOHC Fiat 125p 1.5 OHV Barth 125 1.8 OHV
90KM 70KM 93KM
0-100km/h 11,5s 0-100km/h
15s 0-100km/h 10,9s
9,7l/100km 10,5l/100km 11,6l/100km
![]() |
Fiat 1.5 OHV |
![]() |
Barth OHV 1.8 |
Przygotowano też wersję wyczynową, zasilaną paliwem 98 oktanowym. Pojemność zwiększyła się do 1.9, elementy silnika wymieniono na kute, gaźnik na podwójny DCOE, oraz wprowadzono szereg pomniejszych ulepszeń.
![]() |
Barth OHV 1.9 SportDodaj napis |
Silnik ten powstał tylko z myślą o sporcie i nie był produkowany seryjnie. Wkrótce został wyparty przez autorskie silniki Bartha, które dzięki górnemu rozrządowi i większej pojemności oferowały znacznie lepsze osiągi.
Barth 125 Sport.......
Barth 125B był produkowany tylko do roku 1970, kiedy to na jego bazie zbudowano całkowicie nowy samochód: Barth B6.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz