1968
Pierwszy model Bartha bazował na polskiej licencji na Fiata
125. Po wprowadzeniu drobnych zmian w projekcie (opony, przepływ powietrza,
nastawy zawieszenia), oraz rozwierceniu silnika, zaprezentowano Bartha 125:
Barth 125 |
Barth 125 |
Barth 125 |
Po polskim Fiacie Barth odziedziczył prymitywne silniki 1.3-60KM
i 1.5-70KM. Nie mogły one się równać z oryginalnymi włoskimi silnikami DOHC 1.6-90KM
i 1.6-100KM. Aby osiągi Bartha mogły konkurować z ówczesną europejską czołówką.
Fiatowski silnik 1481 został rozwiercony do pojemności 1798, zastosowano
minimalnie ostrzejszy wałek rozrządu, podniesiono kompresję, pojedynczy gaźnik
zastąpiono podwójnym, a standardowy filtr powietrza filtrem sportowym. Układ
wydechowy poszerzono na potrzeby większego silnika i zastosowano dwa tłumiki o
przeciwnym przepływie zamiast przegrodowych. Do tego doszedł szereg mniejszych
poprawek, jak szybsze wyprzedzenie zapłonu, zmniejszenie obrotów maksymalnych i
nowa pokrywa zaworów. Znalazło się także miejsce na zubożenie mieszanki
paliwowej co pozwoliło zachować spalanie na przyzwoitym poziomie.
A tak wygląda porównanie osiągów Włoskiego Fiata, Polskiego
Fiata i Bartha 125:
Fiat 125
1.6 DOHC Fiat 125p 1.5 OHV Barth 125 1.8 OHV
90KM 70KM 93KM
0-100km/h 11,5s 0-100km/h
15s 0-100km/h 10,9s
9,7l/100km 10,5l/100km 11,6l/100km
Fiat 1.5 OHV |
Barth OHV 1.8 |
Przygotowano też wersję wyczynową, zasilaną paliwem 98 oktanowym. Pojemność zwiększyła się do 1.9, elementy silnika wymieniono na kute, gaźnik na podwójny DCOE, oraz wprowadzono szereg pomniejszych ulepszeń.
Barth OHV 1.9 SportDodaj napis |
Silnik ten powstał tylko z myślą o sporcie i nie był produkowany seryjnie. Wkrótce został wyparty przez autorskie silniki Bartha, które dzięki górnemu rozrządowi i większej pojemności oferowały znacznie lepsze osiągi.
Barth 125 Sport.......
Barth 125B był produkowany tylko do roku 1970, kiedy to na jego bazie zbudowano całkowicie nowy samochód: Barth B6.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz