1969
Pierwszy w całości samodzielny model Bartha pojawił się w
1969 roku, zgodnie z nowo wprowadzanym nazewnictwem został nazwany Barth B2
(B02) i plasował się w klasie kompakt a więc wielkościowo był zbliżony do
produkowanych w tamtym czasie Opla Kadetta B, czy Forda Escorta MK1.
Zastosowano w nim po raz pierwszy szeroki grill obejmujący cały pas przedni
łącznie ze światłami, oraz koła mocno odsadzone od linii nadwozia. Od tego
modelu te elementy stały się znakiem rozpoznawczym pojazdów Bartha na wiele
lat.
Barth B02 jest w całości zabezpieczony antykorozyjnie i jako
jedno z nielicznych aut w tej klasie posiada niezależne tylne zawieszenie
oparte na wahaczach skośnych. Nie licząc marek bardziej prestiżowych, większość
konkurencji stosowała w tamtym czasie sztywny most oparty na piórach. Oprócz
tego samochód posiadał 5-cio biegową manualną skrzynię biegów, dwutłoczkowe
tarczowe hamulce z przodu, i opony o szerokości 165cm. Aby cena auta pozostała
jak najniższa mocno ograniczono wyposażenie.
1969 - I41725 - 2.5
Równolegle z wprowadzeniem nowego modelu skonstruowano własny
silnik. Była to rzędowa czwórka, o dość dużej pojemności 2498cc. Dla porównania
ówcześnie produkowane Kadetty wyposażone były w silniki o pojemnościach 1.1 - 1.9.
Priorytetem przy projektowaniu pierwszego silnika Bartha była prostota,
niezawodność i niska cena. Osiągnięto to między innymi po przez bardzo prosty
bezpośredni rozrząd OHC z dwoma zaworami, zastosowanie prostych odlewanych
elementów oraz prostego podwójnego gaźnika. Silnik ten legitymował się mocą
115KM i momentem obrotowym 187Nm. Przytaczany wcześniej Opel Kadett w
najmocniejszej wersji 1.9 posiadał odpowiednio 90KM i 146Nm. Barth B02 2.5
osiągał setkę w 8.9 sekundy i rozpędzał się do prędkości maksymalnej 185km/h.
Średnie spalanie to około 9,2l/100km. O jakości tej konstrukcji niech świadczy
fakt, że ta rodzina silników, z wieloma udoskonaleniami, jest używana w autach
Bartha aż do dnia dzisiejszego i pozostaje jednym z najprostszych i najtańszych
silników dostępnych na rynku.
1971 - V62942 – 2.9
Dwa lata później przygotowano nową, bardziej prestiżową,
sześciocylindrową linię silników dla Barthów: V6 2.9-4.2. Tak jak poprzednio
postawiono na maksymalną prostotę i wydajność i tak jak poprzednio, seria silników
V6 ma niezmienioną konstrukcję i napędza Barthy od ponad 40 lat.
Pierwszy silnik miał pojemność 2900cc, moc 141KM, moment
obrotowy 225Nm. Przyspieszenie do 100km/h: 8,7s, prędkość maksymalna: 202km/h,
spalanie: 9,9l/100km. W wersji tej auto miało wyposażenie wzbogacone o proste
radio.
1973 - 2.0 CRY & 2.5 CRY
Kryzys paliwowy lat 70-tych spowodował zwiększenie popytu
na oszczędne i małolitrażowe samochody. Wtedy wprowadzono nowe, bardziej
ekonomiczne jednostki napędowe, dostosowane do spalania nowego bezołowiowego
paliwa. Silniki powstałe w okresie kryzysu paliwowego oznaczane zostały skrótem
cry od angielskiego słowa crysis. Nazwa ta celowo jest dwuznaczna, gdyż oznacza
jednocześnie płacz, w domyśle spowodowany ograniczaniem osiągów silnika.
Oznaczenie to przyjęło się tak dobrze, że do obecnych czasów, ekonomiczne
silniki Bartha oznaczane są „CRY”. W silnikach CRY nie zdecydowano się na
zastosowanie popularnego wówczas mechanicznego wtrysku paliwa, gdyż oszczędność
spalania była niewspółmierna do kosztów stosowanej pompy wysokociśnieniowej. Z
tego powodu Barthy znów okazały się mniej ekonomiczne od konkurencji, ale
ponownie były znacznie tańsze.
W czasie kryzysu silniki serii CRY zastąpiły całkowicie
silnik 2.5, który z założenia miał być jednostką bardziej ekonomiczną. Silnik
V6 2.9 miał być mocniejszy i palić więcej, więc nie przygotowano jego wersji
kryzysowej. Mimo spadku sprzedaży cieszył się on sporym powodzeniem.
2.5 2.9
V6 2.0 CRY 2.5 CRY
115KM 141KM 84KM 105KM
187Nm 225Nm 140Nm 174Nm
0-100km/h 8,9s 0-100km/h 8,7s 0-100km/h 10,5s 0-100km/h 9,3s
9,22l/100km 9,88l/100km
7,22l/100km 7,86l/100km
W 1975 roku, gdy kryzys przestał już tak oddziaływać na
masową wyobraźnię Barth B02 przeszedł gruntowną modernizację do wersji (B) a
wersja (A) przestała być produkowana a z nią silniki serii CRY.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz