czwartek, 30 lipca 2015

Barth B02 (Seria A)



1969
Pierwszy w całości samodzielny model Bartha pojawił się w 1969 roku, zgodnie z nowo wprowadzanym nazewnictwem został nazwany Barth B2 (B02) i plasował się w klasie kompakt a więc wielkościowo był zbliżony do produkowanych w tamtym czasie Opla Kadetta B, czy Forda Escorta MK1. Zastosowano w nim po raz pierwszy szeroki grill obejmujący cały pas przedni łącznie ze światłami, oraz koła mocno odsadzone od linii nadwozia. Od tego modelu te elementy stały się znakiem rozpoznawczym pojazdów Bartha na wiele lat.


Barth B02 jest w całości zabezpieczony antykorozyjnie i jako jedno z nielicznych aut w tej klasie posiada niezależne tylne zawieszenie oparte na wahaczach skośnych. Nie licząc marek bardziej prestiżowych, większość konkurencji stosowała w tamtym czasie sztywny most oparty na piórach. Oprócz tego samochód posiadał 5-cio biegową manualną skrzynię biegów, dwutłoczkowe tarczowe hamulce z przodu, i opony o szerokości 165cm. Aby cena auta pozostała jak najniższa mocno ograniczono wyposażenie.




1969 - I41725 - 2.5
Równolegle z wprowadzeniem nowego modelu skonstruowano własny silnik. Była to rzędowa czwórka, o dość dużej pojemności 2498cc. Dla porównania ówcześnie produkowane Kadetty wyposażone były w silniki o pojemnościach 1.1 - 1.9. Priorytetem przy projektowaniu pierwszego silnika Bartha była prostota, niezawodność i niska cena. Osiągnięto to między innymi po przez bardzo prosty bezpośredni rozrząd OHC z dwoma zaworami, zastosowanie prostych odlewanych elementów oraz prostego podwójnego gaźnika. Silnik ten legitymował się mocą 115KM i momentem obrotowym 187Nm. Przytaczany wcześniej Opel Kadett w najmocniejszej wersji 1.9 posiadał odpowiednio 90KM i 146Nm. Barth B02 2.5 osiągał setkę w 8.9 sekundy i rozpędzał się do prędkości maksymalnej 185km/h. Średnie spalanie to około 9,2l/100km. O jakości tej konstrukcji niech świadczy fakt, że ta rodzina silników, z wieloma udoskonaleniami, jest używana w autach Bartha aż do dnia dzisiejszego i pozostaje jednym z najprostszych i najtańszych silników dostępnych na rynku.


1971 - V62942 – 2.9
Dwa lata później przygotowano nową, bardziej prestiżową, sześciocylindrową linię silników dla Barthów: V6 2.9-4.2. Tak jak poprzednio postawiono na maksymalną prostotę i wydajność i tak jak poprzednio, seria silników V6 ma niezmienioną konstrukcję i napędza Barthy od ponad 40 lat.


Pierwszy silnik miał pojemność 2900cc, moc 141KM, moment obrotowy 225Nm. Przyspieszenie do 100km/h: 8,7s, prędkość maksymalna: 202km/h, spalanie: 9,9l/100km. W wersji tej auto miało wyposażenie wzbogacone o proste radio.

1973 - 2.0 CRY & 2.5 CRY
Kryzys paliwowy lat 70-tych spowodował zwiększenie popytu na oszczędne i małolitrażowe samochody. Wtedy wprowadzono nowe, bardziej ekonomiczne jednostki napędowe, dostosowane do spalania nowego bezołowiowego paliwa. Silniki powstałe w okresie kryzysu paliwowego oznaczane zostały skrótem cry od angielskiego słowa crysis. Nazwa ta celowo jest dwuznaczna, gdyż oznacza jednocześnie płacz, w domyśle spowodowany ograniczaniem osiągów silnika. Oznaczenie to przyjęło się tak dobrze, że do obecnych czasów, ekonomiczne silniki Bartha oznaczane są „CRY”. W silnikach CRY nie zdecydowano się na zastosowanie popularnego wówczas mechanicznego wtrysku paliwa, gdyż oszczędność spalania była niewspółmierna do kosztów stosowanej pompy wysokociśnieniowej. Z tego powodu Barthy znów okazały się mniej ekonomiczne od konkurencji, ale ponownie były znacznie tańsze.


W czasie kryzysu silniki serii CRY zastąpiły całkowicie silnik 2.5, który z założenia miał być jednostką bardziej ekonomiczną. Silnik V6 2.9 miał być mocniejszy i palić więcej, więc nie przygotowano jego wersji kryzysowej. Mimo spadku sprzedaży cieszył się on sporym powodzeniem.

2.5                             2.9 V6                           2.0 CRY                               2.5 CRY                               
115KM                        141KM                            84KM                                  105KM                                
187Nm                        225Nm                           140Nm                                 174Nm                                
0-100km/h 8,9s            0-100km/h 8,7s               0-100km/h 10,5s                    0-100km/h 9,3s                               
9,22l/100km                 9,88l/100km                    7,22l/100km                          7,86l/100km

W 1975 roku, gdy kryzys przestał już tak oddziaływać na masową wyobraźnię Barth B02 przeszedł gruntowną modernizację do wersji (B) a wersja (A) przestała być produkowana a z nią silniki serii CRY.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz