czwartek, 6 sierpnia 2015

Barth B06 (Seria A)



1970
W rok po prezentacji kompaktowego Bartha B02, firma zaprezentowała auto klasy średniej wyższej - Bartha B06. Wprawdzie optycznie model był podobny do Bartha 125 i Fiata 125p, jednak była to całkowicie nowa konstrukcja. Auto zyskało zabezpieczenie antykorozyjne i w pełni niezależne zawieszenie. Wymiary nieznacznie się powiększyły, tak aby wpasować się w standardy ówczesnej klasy E. Z przodu pojawił się charakterystyczny dla marki wielki grill, kryjący reflektory, z tyłu trzy pionowe światła będące wprawdzie rozwinięciem podwójnych świateł z Fiata 125p, to jednak swoim wyglądem bardziej przypominające popularnego wtedy w USA Forda Mustanga.




Jednocześnie zaprezentowano dwie wersje nadwoziowe: sedan i kombi. To ostatnie było wtedy jednym z największych kombi dostępnych w Europie, lecz w przeciwieństwie do konkurencji oferowało osiągi godne aut sportowych. W kampanii reklamowej modelu firma zachęcała: „Zapakuj całą swoją rodzinę i dobytek… i chodź się po ścigać”.
W 1970 roku do napędu Barthów B06 użyto zaprezentowanych rok wcześniej jednostek 2,5 litrowych z serii I41725. Ich 115 koni, rozpędzało ponad tonowego Bartha do setki w mniej niż 10 sekund.

 


W 1971 roku gdy firma zaprezentowała serię silników V6, przygotowano silnik 2.9 do napędu Bartha B02 i 3.5 właśnie dla Bartha B06. Dzięki mocy 182 koni mechanicznych Barth B06 oferował niespotykany do tej pory mariaż prędkości i przestronności. Aby okiełznać tę moc w Barthach B06 V6 zastosowano opony o miększej mieszance, wiskotyczny dyferencjał o ograniczonym uślizgu, Twardsze hamulce i utwardzone zawieszenie. Dzięki temu dość spore auto osiągało setkę w 7,6 sekundy i rozpędzało się do około 218km/h. Wersja ta zyskała także lepsze wyposażenie i dodatkowy pakiet bezpieczeństwa.

W 1972 roku wprowadzono najszybszą wersję - dwudrzwiowe Coupe. Specjalnie dla niego, przygotowano powiększony do 4.2 litra silnik V6. Dzięki mocy 212 KM rozpędzał auto do setki w 7,1 sekundy i pozwalał osiągnąć prędkość 225km/h.




Na początku roku 1974, z powodu postępującego kryzysu paliwowego postanowiono zmienić podstawowy silnik 2.5 115 KM na oszczędniejszy 2.5 CRY 105 KM. Zwężono także opony i wydłużono skrzynię biegów co pozwoliło zredukować spalanie z 10,64 l/100km ołowiowej 92, na 9,08 l/100km bezołowiowej 91.

B06 2.5 Sedan                   B06 2.5 CRY Sedan                          B06 3.5 Sedan                   B06 4.2 Coupe
115KM                             105KM                                           182KM                              212KM 
187Nm                             174Nm                                           280Nm                             334Nm
0-100km/h 9,8s                 0-100km/h 10,3s                              0-100km/h 7,6s                 0-100km/h 7,1s
10,6l/100km                      9,1l/100km                                     11,7l/100km                      12,3l/100km

Dla porównania dostępny w tamtych czasach Citroen DS oferował najmocniejszy silnik o mocy 130KM, momencie obrotowym 195Nm i przyspieszał do setki w czasie prawie 12 sekund.

Bartha B06 serii (A) produkowano aż do 1976, kiedy pojawiła się wersja (B).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz