1970
W rok po prezentacji kompaktowego Bartha B02, firma
zaprezentowała auto klasy średniej wyższej - Bartha B06. Wprawdzie optycznie
model był podobny do Bartha 125 i Fiata 125p, jednak była to całkowicie nowa
konstrukcja. Auto zyskało zabezpieczenie antykorozyjne i w pełni niezależne
zawieszenie. Wymiary nieznacznie się powiększyły, tak aby wpasować się w
standardy ówczesnej klasy E. Z przodu pojawił się charakterystyczny dla marki
wielki grill, kryjący reflektory, z tyłu trzy pionowe światła będące wprawdzie rozwinięciem
podwójnych świateł z Fiata 125p, to jednak swoim wyglądem bardziej przypominające
popularnego wtedy w USA Forda Mustanga.
Jednocześnie zaprezentowano dwie wersje nadwoziowe: sedan i kombi.
To ostatnie było wtedy jednym z największych kombi dostępnych w Europie, lecz w
przeciwieństwie do konkurencji oferowało osiągi godne aut sportowych. W kampanii
reklamowej modelu firma zachęcała: „Zapakuj całą swoją rodzinę i dobytek… i
chodź się po ścigać”.
W 1970 roku do napędu Barthów B06 użyto zaprezentowanych rok
wcześniej jednostek 2,5 litrowych z serii I41725. Ich 115 koni, rozpędzało
ponad tonowego Bartha do setki w mniej niż 10 sekund.
W 1971 roku gdy firma zaprezentowała serię silników V6,
przygotowano silnik 2.9 do napędu Bartha B02 i 3.5 właśnie dla Bartha B06.
Dzięki mocy 182 koni mechanicznych Barth B06 oferował niespotykany do tej pory
mariaż prędkości i przestronności. Aby okiełznać tę moc w Barthach B06 V6 zastosowano
opony o miększej mieszance, wiskotyczny dyferencjał o ograniczonym uślizgu,
Twardsze hamulce i utwardzone zawieszenie. Dzięki temu dość spore auto osiągało
setkę w 7,6 sekundy i rozpędzało się do około 218km/h. Wersja ta zyskała także
lepsze wyposażenie i dodatkowy pakiet bezpieczeństwa.
W 1972 roku wprowadzono najszybszą wersję - dwudrzwiowe
Coupe. Specjalnie dla niego, przygotowano powiększony do 4.2 litra silnik V6. Dzięki
mocy 212 KM rozpędzał auto do setki w 7,1 sekundy i pozwalał osiągnąć prędkość
225km/h.
Na początku roku 1974, z powodu postępującego kryzysu
paliwowego postanowiono zmienić podstawowy silnik 2.5 115 KM na oszczędniejszy
2.5 CRY 105 KM. Zwężono także opony i wydłużono skrzynię biegów co pozwoliło
zredukować spalanie z 10,64 l/100km ołowiowej 92, na 9,08 l/100km bezołowiowej
91.
B06 2.5 Sedan B06 2.5 CRY Sedan B06
3.5 Sedan B06 4.2 Coupe
115KM 105KM 182KM 212KM
187Nm 174Nm 280Nm 334Nm
0-100km/h 9,8s 0-100km/h
10,3s 0-100km/h
7,6s 0-100km/h
7,1s
10,6l/100km 9,1l/100km 11,7l/100km 12,3l/100km
Dla porównania dostępny w tamtych czasach Citroen DS
oferował najmocniejszy silnik o mocy 130KM, momencie obrotowym 195Nm i
przyspieszał do setki w czasie prawie 12 sekund.
Bartha B06 serii (A) produkowano aż do 1976, kiedy pojawiła
się wersja (B).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz