piątek, 29 lipca 2016

Barth B01 (B)



W roku 1982 nastąpiła prezentacja najmniejszego sportowego modelu firmy. Jednocześnie miał to być drugi samochód z silnikiem umieszczonym centralnie. Jednak w przeciwieństwie do Bartha B10, B jedynka miała być samochodem jak najprostszym, jak najlżejszym i jak najtańszym.


Auto opiera się na standardowych kolumnach MacPhersona a nadwozie to połączenie stali zabezpieczonej antykorozyjnie i włókna szklanego. Auto zostało wyposażone w standardowy silnik czterocylindrowy ze stajni Bartha w konfiguracji 2.4 litra. Wyposażono go w podwójne boczne gaźniki i w ostrzejszy wałek rozrządu. Dzięki temu osiągał 150 KM przy 6100 obrotów na minutę. Do tego najprostsza pięciobiegowa skrzynia biegów, otwarty dyferencjał, stalowe felgi, najzwyklejsze tarcze hamulcowe, prosty zestaw lotek i brak wyposażenia dodatkowego.


Tak przygotowany pojazd okazał się być najtańszym autem z centralnie umieszczonym silnikiem, jednocześnie oferując bardzo przyzwoite wrażenia z jazdy. Jednak już rok po premierze postanowiono auto nieco zmienić. Silnik wyposażono w najprostszy jednopunktowy wtrysk paliwa a jego moc spadła o 2 KM, w zamian za to spalanie spadło o 1,8l/100km. Pojawiła się też mocniejsza wersja 3.0 V6 na wtrysku wielopunktowym o mocy 199KM. Za mocniejszym silnikiem poszły też inne dodatki jak inna skrzynia biegów, sportowe sprzęgło i dyferencjał, sportowe opony aluminiowe felgi, mocniejsze hamulce, osłony aerodynamiczne, poprawione zawieszenie czy sportowe wnętrze z radiem.


Oprócz tych zmian postanowiono zmienić też design auta. Wielki centralny wlot powietrza został przedzielony pionowo na pół, oraz zmienił się kształt maski. Te zmiany miały być zapowiedzią nowej linii stylistycznej (C), dla przyszłych modeli tej marki. Jak się później okazało stylizacja (C) była zupełnie inna a modele Bartha B01 z lat 1983 – 1986 były jedynymi w takim stylu.


Ostateczną wersją była jak zawsze R&T, która dzięki turbodoładowaniu, z silnika 3.5 osiągała 300KM. Moc została specjalnie stłumiona, tak aby ten mały i tani model nie stanowił konkurencji dla topowego Bartha B10.


2.4 DCOE                             2.4 SPI                                3.0 V6 MPI                                         3.5 R&T
150KM                                 148KM                                 199KM                                              300KM
179Nm                                 177Nm                                 239Nm                                             371Nm
0-100km/h 6,7s                     0-100km/h 6,9s                     0-100km/h 6,2s                                 0-100km/h 4,9s               
V max 214km/h                     V max 213km/h                      V max 241km/h                                 V max 265km/h
16,83l/100km                        15,03l/100km                        16,2l/100km                                      19,25l/100km

2 komentarze:

  1. Czolem. Nie wiem czy pisze do wlasciwej osoby, Probuje skontaktowac sie z synem Eugeniusza Jarząba. Jesli to Ty, to kiedys pisalismy przez chwile na nk (Jakub Jarząb z tej strony). Nie wiem czy to jeszcze powiadomienia dostajesz z tego bloga, ale inaczej nie moge Cie namierzyc. Licze na odpowiedz.

    OdpowiedzUsuń