sobota, 22 sierpnia 2015

Barth B04 (Seria A)



W 1971 roku odbyła się premiera Bartha B04, ostatniego z planowanych pojazdów rodziny Bartha. Samochód ten plasował się w klasie D (średniej niższej) a więc pomiędzy kompaktowym Barthem B02 a komfortowym B06. Czterodrzwiowe nadwozie to kompromis pomiędzy rozmiarem a praktycznością, jest pakowne i wygodne, przy czym manewrowanie nim w ruchu miejskim nie jest kłopotliwe. Jak dotychczasowe modele marki, B04 posiada bardzo proste, choć w pełni niezależne zawieszenie, zamontowany wzdłużnie silnik i napęd na tylne koła. Do napędu posłużyły dobrze znane z poprzednich modeli silniki R4 2.5 oraz V6 3.5 z większego Bartha B06.




Każdy Barth B04 miał 4 hamulce tarczowe, które pozwalały mu zatrzymać się ze 100 km/h na odcinku poniżej 40 metrów. Wyposażenie tak jak do tej pory pozostało bardzo proste, dające skupić się na przyjemności płynącej z samej jazdy. Wersja 3.5 posiadała dodatkowo lepsze radio, sportowe ogumienie i dyferencjał o ograniczonym poślizgu.

W 1972 zaprezentowano dwa Barthy Coupe. Opisany wcześniej, duży i komfortowy B06 i właśnie B04, który był tańszym odpowiednikiem tego pierwszego. Był on wyposażany w silnik 3.5 V6.


W roku 1975 silnik 2.5 zastąpiono oszczędnymi jednostkami 2.0 i 2.5 z katalizatorem. Stało się to z rocznym opóźnieniem w stosunku do pozostałych modeli, z tego powodu, że Barth B04 nadal świetnie się sprzedawał a moce projektowe były skierowane na wielki kontrakt dla ONZ (o tym w następnym poście).
Tak jak poprzednio wraz z wprowadzeniem bardziej oszczędnych silników zmieniono przełożenia skrzyni, szerokość opon i aerodynamikę, tak aby osiągnąć zmniejszenie zużycia paliwa.

Porównanie osiągów wersji sedan dla czterech różnych silników:
2.5 R4                        2.0 CAT                        2.5 CAT                       3.5 V6
115KM                        75KM                           94KM                           182KM 
187Nm                        122Nm                         154Nm                         280Nm
0-100km/h 9,4s            0-100km/h 12,5s           0-100km/h 10,7s            0-100km/h 7,4s               
10,6l/100km                 9,3l/100km                   9,9l/100km                   11,5l/100km


Na europejskim rynku Barth B04 konkurował z takimi autami jak Audi 80 (B1), Opel Ascona (A), czy Ford Cortina (MK3). O ile wersje czterocylindrowe mimo, że mocniejsze od konkurencji, wpisywały się w ówczesne standardy klasy D, to wersja V6 stanowiła zupełnie inną ligę. Jednym z niewielu aut klasy D, które można porównać do Bartha V6 była Alfa Romeo Alfetta. Wyposażona w silnik V6 2,5 litra z podwójną turbosprężarką, osiągała 233KM i 332Nm. Pozwalało to osiągnąć setkę w czasie około 7 sekund i rozpędzić auto do około 240 km/h. Warto odnotować, że wolnossący Barth 3.5 był od niej znacznie tańszy.

W 1977 przeprowadzono facelifting do wersji B

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz